Friday, April 8, 2011

Sesak kerana duit...

Minggu ni (especially hari ni), aku betul-betul dalam kemurungan yang amat sangat. Aku mengadu pada Allah, tapi mungkin dek kerana dosa aku, segala luahan dan aduan aku Dia taknak layan. Salah aku jugak. Banyak sangat kemungkaran aku buat kat bumi-Nya ni. Tak reti bersyukur agaknya aku ni...

Sedih sangat rasanya. Lebih-lebih lagi apabila mengenangkan isteri dan anak. Hari ni baru 8hb, aku dah takde duit langsung. Kad kredit pun takleh nak withdraw. Duit yang ada kat bank cukup-cukup jer nak bayar ansuran kereta. Bak kata orang, income A, expense B. Tapi aku... income A, expense D! Jauh sangat. Dulu, aku mampu memberi kemewahan kepada isteri dan anak. Apa nak, semua boleh. Pegi holiday kat Terengganu pun naik MAS. Business Class pulak tuh. Padahal, 45 minit jer daripada KL. Stay pulak kat Awana Kijal. Bukan bilik biasa, tapi suite mewah yang siap ada jakuzi besar. Harga semalam RM800. Nak tukar handphone? Sebulan sekali pun boleh. Beli motor cash, beli kerusi massage, half cash! Semua boleh!

Tapi kini... Aku nak beli nasi lemak RM1.50 pun fikir dua kali. Risau anak aku pulak tak makan. Risau isteri aku pulak tak makan.. Mesti korang kata, apsal tak manage betul-betul? Ceritanya, gaji aku sekian-sekian. Bila dah dapat, kena 'sedekah' pula kepada beberapa pihak. Bank, kereta, astro, broadband, bil utiliti, minyak kereta, tol... semua tu pulak keperluan. Tak termasuk rumah, sekolah anak... Besar sungguh ujian Allah kepada aku. Takut-takut tak tertanggung pula...

Minggu ni aku dapat survive sikit. Minggu depan? Minggu satu lagi? Minggu sebelum gaji? Mudah-mudahan, demi anak dan isteri aku.. Aku tetap terus tabah dan tak jadi bodoh macam orang lain yang sanggup pinjam along dan bunuh diri!


Ya Allah...  Kasihanilah aku...
-

1 comment:

hasbullahROY said...

Kuatkanlah semangat.usahalah solat dhuha sllu ya.